Daginstitutionen Skovgården
Velkommen til Daginstitutionen Skovgården
Daginstitutionen Skovgården ligger i det nordlige Silkeborg, Balle og består af fire børnehuse.
Se nærmere under de enkelte børnehuse;
Læs mere om Daginstitutionen Skovgaarden
I Silkeborg Kommunes beredskabsplan finder du de planer, medarbejdere skal bruge, hvis der opstår en alvorlig og uventet hændelse.
I Silkeborg Kommune er der udarbejdet fælles aftaler om, hvad man gør som medarbejder og leder hvis der sker et uheld eller man står i en pludselig situation, som kræver hurtig handling.
Disse indsatsplaner kan findes her:
Beredskabsplaner - Delplaner for Børne og Familieafdelingen
For at være beredt på sådanne situationer, er det væsentligt at alle børnehus har:
- Evakueringsplan
- En plan for kommunikation til forældrene
- En plan for etablering af nødpasning
Skovgårdens bestyrelse består af forældre- og medarbejderrepræsentanter fra alle børnehusene samt Institutionsleder og en Daglig leder.
Forældrehåndbog Silkeborg kommune
Læs Håndbog for forældre i daginstitutionsbestyrelser i Silkeborg
Forretningsorden
Kontakt til bestyrelsen
Du finder som forældre kontaktinfo på bestyrelsesmedlemmerne i Fælles filer på AULA.
Læs mere om vores politikker for alkohol, kost, snore og udeliv.
Alkoholpolitik
Et stort alkoholforbrug kan have omfattende sociale, sundhedsmæssige og økonomiske omkostninger – for den enkelte, for børn, familier og for samfundet. Ca.20% af danskerne har et højrisikoforbrug af alkohol – og her findes ingen sociale gradienter; de bedre bemidlede drikker lige så meget som de mindrebemidlede. Vi ved at alkoholproblemer i familien har stor indflydelse på barnets trivsel og udvikling og efterlader spor langt op i voksenlivet.
Som daginstitution er vi forpligtet til at forholde os til alkoholproblematikker i familien og er opmærksomme på, at det påvirker barnets trivsel og udvikling. Samtidig er det forældrebestyrelsens holdning at der fortsat skal signaleres et normalt og sundt forhold til alkohol.
I Skovgården forholder vi os til alkohol på følgende måde:
- Ved startsamtale bliver forældre spurgt ind til alkoholproblematik på lige fod med fysisk eller psykisk sygdom/sårbarhed, skilsmisse, tab af vigtige personer, handicap m.v.
- Ved mistanke om alkoholproblematikker i familien talesættes dette overfor en eller begge forældre og de informeres om hvor familien kan få hjælp.
- Til sommerfester og lignende arrangementer kan forældre medbringe alkoholiske drikke til eget forbrug. Der er ikke mulighed for at købe alkohol af hverken børnehuset eller forældreaktivitetsudvalget.
Kostpolitk
Sunde, mættende og velsmagende måltider prioriteres højt i Skovgården, da disse måltider og gode måltidsoplevelser har stor betydning for børns sundhed, maddannelse og trivsel. Det pædagogiske personale er rollemodeller for børnene, også når det gælder måltider. Ved måltidet er der fokus på, at børnene øver sig i at være selvhjulpne, og det pædagogiske personale støtter børnene i at udvikle sunde spisevaner og nysgerrighed på mad.
I hvert børnehus er ansat en kostansvarlig med ernæringsfaglig baggrund. Alle kostansvarlige efter-stræber at servere måltider med udgangspunkt i de officielle kostråd, prioriterer økologi, i det omfang det er muligt, og er jævnligt på kurser i eksempelvis bæredygtig madlavning, årstidsbestemte og plante-baserede måltider.
Det praktiske:
Skovgården består af fire børnehuse med vuggestue og børnehave.
- I vuggestuen får børnene serveret formiddagsmad, frokost og eftermiddagsmad.
- I børnehaven serveres formiddagsmad og frokost.
I børnehaven er formiddagsmåltidet valgfrit for børnene, men personalet er opmærksom på, hvis nogle børn skal til bordet pga. manglende morgenmad eller andet. Børn i børnehaven medbringer egen madpakke til eftermiddagsmål-tider. Vi opfordrer til, at madpakkens indhold kan håndteres af børnene alene, hvilket betyder, at man som forældre åbner fx en ostehaps og lignede, inden den puttes i madpakken. Personalet blander sig ikke i madpakkens indhold, men der opfordres til, at madpakken indeholder sunde fødevarer som eksempelvis fuldkornsbrød, frugt og grønt. Find evt. inspiration til en sund og varieret madpakke i pjecen ”Gi’ madpakken en hånd”
Udarbejdet af Skovgårdens Bestyrelse februar 2024
I børnehusene består formiddags- og eftermiddagsmad typisk af fuldkornsbrød/-bolle med årstidens frugt eller grønt.
På en typisk uge består frokost af en suppe og/eller grøddag, rugbrødsdage samt en dag med varm mad - ofte en vegetarret. Alle frokostmåltider serveres med grønt enten i retten eller som tilbehør. Hvis børnene er på bustur, kan frokostmåltidet af praktiske årsager være anderledes.
Der serveres vand til alle måltider, og alle børn skal medbringe egen drikkedunk.
Særlige hensyn:
Hvis der foreligger en lægeerklæring på allergi eller andre ernæringsmæssige hensyn, vil den kostansvarlige selvfølgelig tage hensyn til dette.
Sukkerpolitik – så lidt sukker som muligt:
I Skovgården begrænses forbruget af sukker i dagligdagen. Kun ved særlige højtider f.eks. fastelavn, påske, sommerfest og jul er der tradition for lidt sødt. Børnene må ikke medbringe slik, tyggegummi eller lignende i vuggestue eller børnehave.
Børnefødselsdage med mindre sukker:
Hvis barnet ønsker at medbringe noget i forbindelse med sin fødselsdag, skal det aftales med det pædagogiske personale. Giv også gerne den kostansvarlige besked, så køkkenet kan vurdere om den medbragte mad kan erstatte eller supplere et af måltiderne. Dette er for at begrænse madspild.
- Børnehave: Familien skal begrænse mængden af sukker. Slik, kage, is, juice og lignende må kun serveres i begrænset omfang.
- Vuggestue: I vuggestuen har vi fokus på, at der minimeres på sukkerindholdet. Der betyder, at vi frabeder os slik, kage, is, juice og lignende og opfordrer familien til at medbringe f.eks. boller, pølsehorn og frugt/frugtsnacks, som kan erstatte eller supplere formiddagsmaden.
Såfremt der er spørgsmål eller undren til kosten eller kostpolitikken i Skovgården, kan der rettes henvendelse til det pågældende børnehus’ daglige leder.
Snorepolitik
Retningslinier for snore og elastiksnore i jakker, huer og vanter:
Vi har besluttet, at vi ikke vil have:
- Snore i huer
- Snore i vanter
- Snore i overtøj og regntøj
- Halstørklæder
Såfremt vi ser overtøj, huer, vanter med snore m.m., vil vi lægge det væk og dermed give Jer muligheden for, enten selv at fjerne snoren eller sende andet med. Det betyder dermed også, at tøjet ikke må forefindes i garderoben.
Vær derfor opmærksomme på, at når I fremover køber tøj til vuggestue brug, så vælg det uden snorerne.
Forslag til alternativer: Halsedisse, elefanthuer (tykke vinterhuer eller tynde bomuldshuer).
Disse retningslinier virker måske drastiske, men er lavet ud fra forebyggelsestanken.
Udepolitik
Udeliv er en naturlig del af børnenes liv i vores daginstitutioner. Børnehavebørnene er dagligt på legepladsen. De er på ture i nærmiljøet og i skoven. Fælles for udelivet i daginstitutionerne er, at vi tager udgangspunkt i den sammenhængende Børne- og Ungepolitik.
Alle børn kan havne i yderzoner af fællesskabet, både børn med store udfordringer og de børn, som i perioder kan være på yderkanten af fællesskaberne. Det har betydning, at vi gennem forskellige metoder kan sikre, at vi hurtigt opfanger disse børn og skaber rum for udvikling i gode relationelle og inkluderende børnemiljøer.
Vores opgave er:
- At sørge for at alle børn oplever sig som en del af fællesskabet både i de små miljøer og i større sammenhæng.
- At vores værdier afspejler et fællesskab, hvor alle mødes anerkendende og bliver set som den de er.
- At alle børn har mulighed for at indgå og udvikle sig i relation med andre.
- At vi i vores pædagogik tager udgangspunkt i de forskellige kontekster og læringsmiljøer der viser sig og at vi gør det muligt at skabe gode inkluderende miljøer.
Når vi arbejder med gode fællesskaber for børnene ser vi forældrene som en vigtig medspiller.
Et godt, åbent og tillidsfuldt samarbejde mellem forældre og det pædagogiske personale skaber de bedste betingelser for børnene.
Inklusionspædagoger
Helle Jørgensen og Louise Bak Hansen er ansat i Skovgården som Inklusionspædagoger. Deres funktioner er at være med til at sikre en tidlig indsats overfor børn/børnegrupper i udsatte positioner.
Fx via:
- Iagttagelser, sparring og vejledning til det pædagogiske personale
- Forløb med udvalgte børn/børnegrupper i hverdagen.
- Deltagelse i hverdagen med fokus på guidning i børnefællesskaber.
- Udarbejdning af handleplaner, indstillinger m.v. i samarbejde med det pædagogiske personale
- Deltage i relevante forældresamtaler
Det er Daginstitutionens pædagogiske personales opgave, at støtte, lede og udfordre børnene.
Børnene er i høj grad med skabere af denne læring, ved at være undersøgende og aktive. Legen tillægges en central betydning for læring.
Som institution er det vores opgave, at skabe mulighed for børns forskellige læringsrum. Vi kan som voksne ”gå foran” med en voksenskabt læring. Vi kan ”gå ved siden af”, hvor læringen er voksenstøttet med stor indflydelse fra børnene. Derudover kan vi ”gå bag”, hvor læringen sker i leg og spontane oplevelser.
Læreplanerne er endvidere et pædagogisk værktøj der skal sikre en løbende udvikling i de pædagogiske overvejelser. De er med til at sikre, at vi når hele vejen rundt om barnet, at barnet får en alsidig udvikling og at barnet bliver anerkendt som den det er.
Institutions aktiviteter vil som udgangspunkt altid blive planlagt, så børn med særlige behov bliver inkluderet. Det er vores opgave, at støtte disse børns læring og skabe mulighed for, at de kan deltage i børnehavens fællesskab. For børn med særlige behov laves handleplaner med udgangspunkt i læreplanerne. Også her er der stor fokus på forældresamarbejdet.
I Serviceloven er der opsat seks temaer, som dagtilbuddene skal arbejde systematisk med læring ud fra.
I Daginstitutionen Skovgården arbejder vi ud fra de politiske udmeldte kvalitetsmål. Vi har i hvert børnehus udarbejdet planer for børnehusenes virke og pædagogiske læreplaner.
Daginstitutionen Skovgården vil kendes på:
- At det er rare huse at komme til for børn, forældre og personale
- At det er huse der prioriterer forældresamarbejdet højt, således at vi arbejder med tætte relationer til hjemmet
- At det er huse, der giver børnene plads til at udvikle sig i samspil med andre og ud fra deres egne forudsætninger, og oplever, at være en del af et fællesskab
- At børn oplever glæden ved at lære nye ting og mestrer at kunne f.eks.: gå i gang med at lege selv, selv at tage tøj af og på, gå på toilet selv, at føle sig værdifuld også i den større sammenhæng
- At børnene bliver ansvarlige over for hinanden, og overfor tingene i deres hus inde og ude
- At personalet giver børnene omsorg, er nærværende og er anerkendende i deres tilgang til dem
Det er vores ønske at give børnene så vidde rammer og dermed lysten til at følge egne ideer, dette dog under ansvar for og hensyntagen til andre og de enkelte regler, vi har for vores huse.
Tværgående samarbejde er væsentligt, når børn skifter mellem tilbud eller hvis der er bekymring for et barns trivsel og udvikling.
De kommunale dagtilbud i Silkeborg har et fast samarbejde med de andre lokale dagtilbud og skoler for at understøtte en god overgang for alle.
Desuden arbejder alle kommunale dagtilbud med Trivsel på Tværs, som omfatter et tæt samarbejde med forældre og andre faggrupper, hvis der er bekymring for et barn. Alle dagtilbud har faste kontaktpersoner i Pædagogisk Praksis og Læring, i Familierådgivningen og i Sundhedsplejen. Dagtilbuddet vil altid aftale det med forældrene, før de henvender sig til andre faggrupper om et barn.
- Trivsel på Tværs
- Pædagogisk Praksis og Læring
- Familierådgivningen
- Sundhedspleje
- Dagplejen
Den tilknyttede sundhedsplejerske i Dalhaven er sundhedsplejerske Monica V. Jensen som kan træffes på MonikaValerie.Jensen@silkeborg.dk
Skovgården har et samarbejde med Balle Skolen.